Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Sempre attivi
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

Nessun cookie da visualizzare.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Nessun cookie da visualizzare.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Nessun cookie da visualizzare.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

Nessun cookie da visualizzare.

Dipartimento di
Ingegneria Civile e Ambientale

La scienza dell’acqua invisibile

Iscriviti

L’incontro dal titolo “La scienza dell’acqua invisibile” si propone di introdurre gli alunni in maniera intuitiva ad alcuni dei fondamenti dell’idrologia applicata all’agricoltura, da un doppio punto di vista: quello del fenomeno in sé e per sé, e quello del ricercatore che lo studia.

Partendo da concetti spesso già noti agli alunni, si introduce quello di fabbisogno idrico delle piante, “l’acqua invisibile” come definita dalla FAO. Da essa si deriva l’idea di impronta idrica del cibo, il fatto che “mangiamo molta più acqua di quanta ne beviamo”, e si discutono con gli alunni azioni e strategie individuali e collettive per affrontare questa problematica.

Durante tutto il percorso narrativo della lezione viene lasciato ampio spazio alle domande degli alunni, sia sulla tematica in sé che sul lavoro del ricercatore.

A epilogo della lezione è proposto un gioco di ruolo che riprende i fondamenti del ciclo idrologico in agricoltura, finalizzato a dimostrare l’importanza di una gestione oculata dell’acqua di irrigazione anche in un’ottica di variabilità meteorologica e climatica.

RESPONSABILE:

Dr. Nikolas Galli

TIPOLOGIA:

seminario, gioco

DURATA:

90/120 min

LUOGO:

aula scuola, aula Politecnico

FASCIA D’ETÀ:

Scuole elementari (IV-V elementare)